Nyt projekt vil bygge bro mellem udlandsdanskere og danske SMV’er

Danmark har et stort potentiale for at skabe økonomisk vækst ved at koble udlandsdanskere og eksportvirksomheder sammen. Derfor har DANIAS netop fået støtte fra Industriens Fond til at bygge bro mellem danske SMV’er og udlandsdanskere bosat i Tyskland, Frankrig, England og Schweiz. Målet er, at både SMV’er og udlandsdanskere kan få andel i det uudnyttede vækstpotentiale.

Erfaringer fra andre lande, der samarbejder med deres medborgere i udlandet, viser, at det skaber økonomisk vækst. Og anbefalingerne fra task forcen bag rapporten ’Diaspora – en ressource for Danmark’, viser at der er et lignende potentiale for Danmark.

”Dansk eksport er det økonomiske fundament under det samfund vi har i Danmark. Derfor skal eksport altid være højt på dagsordenen og det er også ambitionen med det her projekt. Danskere i udlandet har nogle særlige indsigter og adgange, som i højere grad kan benyttes konstruktivt, så mindre og mellemstore danske virksomheder i højere grad kommer ud på eksportmarkederne,” siger Thomas Hofman-Bang, administrerende direktør i Industriens Fond, der støtter det nye initiativ med 1,9 millioner kroner.

Formålet er at hjælpe danske virksomheder ind på fire konkrete eksportmarkeder, og derudover skal projektet hjælpe virksomhederne med, helt generelt, at få del i det enorme uudnyttede eksportpotentiale.

Eksporthjælp til SMV’er

Relationer og indgående kendskab til markeder og kunder er afgørende for at lykkes med internationalt salg. Derfor skal projektet bygge bro mellem danske SMV’er og udlandsdanskere i Tyskland, Frankrig, England og Schweiz, fordi de netop har den viden og det netværk, som virksomhederne mangler.

”Danske eksportvirksomheder er udfordrede lige nu og har akut behov for hjælp. Derudover er SMV’erne generelt forsigtige med at opstarte eksport, og det betyder, at de går glip af internationalt salg,” siger Flemming Besenbacher, bestyrelsesformand i DANIAS, som er foreningen bag projektet, og fortsætter:

”Projektet vil derfor skabe et digitalt netværk af udlandsdanskere, hvor danske virksomheder kan få den viden og de kontakter, som kan hjælpe dem med at udvide deres internationale aktiviteter både nu og på den lange bane.”

Mere end 60.000 udlandsdanskere

DANIAS har etableret en digital platform, hvorfra netværket skal opbygges og udlandsdanskere og virksomheder skal engageres til at hjælpe hinanden.

”Der bor mere end 60.000 udlandsdanskere i Tyskland, Frankrig, England og Schweiz, og vi vil gennem digitale kampagner og partnerne i projektet finde danskerne og bygge netværket op på platformen. Her kan danske SMV’er skyde genvej til at finde den viden og det netværk, som de har behov for til at etablere eller udbygge deres eksport på et marked eller til en specifik kundegruppe,” siger Flemming Besenbacher.

Foruden en digital platform vil projektet anvende matchmaking og målrettede mentorforløb, som skal hjælpe de eksportmodne SMV’er med deres specifikke udfordringer på markederne.

DANIAS – international eksporthjælp til danske SMV’er

• Projektet løber fra juni 2020 til maj 2022.
  • Målet er at skabe en helt ny kanal, hvor dansk erhvervsliv får adgang til udlandsdanskere og dermed hjælp til at øge deres internationale salg.
  • Dertil får SMV’erne gennem projektet inspiration til innovation, hvilket bidrager til øget konkurrenceevne, vækst og udvikling.
  • Udlandsdanskere får ny viden og netværk, der styrker deres relation til Danmark og danske virksomheder.
  • Foreningen DANIAS er stiftet af DI, Dansk Erhverv, Danish Export Association, Copenhagen Capacity og Udenrigsministeriet.
  • Danish Export Association, Danes Worldwide, SMV Danmark og Dansk Industri er nogle af partnerne i projektet.
  • Projektet er støttet af Industriens Fond gennem initiativet genstartNU.dk

Yderligere information

Ole Østrup, formidlingschef, Industriens Fond, telefon +45 23 80 06 60, oos@industriensfond.dk
Thomas Andersen, Head of Secretariat, DANIAS, telefon +45 24 47 85 02, tan@danias.dk